Me
26. August, 2006

Nu er den gal med morfar-slæden igen. Jeg har løbende været opmærksom på at batteriet har set bedre tider, og jeg har også været opmærksom på at siden mit sidste biludlån, har kølerhjelmen sat sig uhjælpeligt fast. Her for nogle uger siden gik de to problemer så op i en højere enhed.

Yep, bilen er død for strøm og jeg kan ikke komme til batteriet. Forsøget er blevet gjort, og den kan ikke skubbes igang. Da min søde kæreste jo som bekendt bo et stykke vej væk, har jeg måttet ty til motorcyklen. Vejret har heldigvis været rimelig stabilt når jeg havde brug for det, men det er nok ikke noget man skal regne med. Bilen har således stået på en parkeringsplads, i uhjælpeligt koma, i et par uger nu. Idag var jeg nede for at besigtige problemet, og kan således konstatere følgende: kølerhjelmen sidder stadig uhælpeligt fast, og bilen er komplet død for strøm.

Målrettet ung mand som jeg nu er, gik jeg igang med at undersøge problemet. Det er jo tysk mekanik, så der må være en fornuftig årsag. Jeg har den tvivlsomme fornøjelse af at være indehaver af en Haynes manual, som i detaljer dækker modellerne op til ’86, hvilket der er begrænset underholdningsværdi i, nu hvor min er fra ’87. Designet er ændret radikalt, så de eneste fællesnævnere er at der er fire sæder og et rat i maskinen. Bilen står iøvrigt parkeret under nogle træer, så den er nu helt pakket ind i det fedtede gnyt som sådan nogle åbenbart sekrerer. Hvepsene og bierne elsker det, og bilen var nærmeste mere sort- og gulstribet end blå.

For den nysgerrige læser, kan jeg oplyse at noget af låsemekanismen er stået af. Når jeg trækker i udløserhåndtaget til kølerhjelmen, kommer der et uoplagt klik udefra køleren, og hjelmen løfter sig et par centimeter i højre side. Min teori går på at selve “krogen” som sidder i midten fungerer som den sidste sikkerhedsinstans, og at hjelmen faktisk primært er låst med to bolte i hhv. højre og venstre side, ca. 20cm ind imod midten fra yderkanterne. Den ene side låser fint op, men den anden nægter kategorisk. Selve krogen kan jeg fint komme til, og det er ikke den der er hængepartiet. Der er blevet hevet, trykket, råbt af og flået i hjelmen, men intet hjælper det. Google syntes heller ikke at kende svaret.

Bilen kører ingen steder nu. Jeg har ikke Falck abonnement, så de kan ikke komme og hente den. Det er stort set umuligt at komme til den defekte låsemekaniske, så med mindre jeg kan lokke en mekaniker ud i samfundet, og denne kan en form for sofistikeret automobil-voodoo, så er jeg inderligt på skideren.

Hva’ fanden gør jeg?

[RSS] 3 kommentarer til “den forbandede bil”

  • Aug
    26
    2006

    Du må bare igang med vinkel-sliberen så du kan komme til batteriet.
    Bagefter så dækker du bare hullet med et luftindtag fra t.hansen http://www.thansen.dk/product.asp?c=740942312&n=1225937564&pn=1225938424 – så er den både mobil og stylet bagefter :)

    …eller noget :)

    Har ikke lige andre ideer end den du selv nævner med at få en mekaniker ud i samfundet. Bilens alder taget i betragtning behøver det vist ikke være et autoriseret værksted. Evt. kan du prøve ham fra filmen U-Turn, men en ting derimellem er nok at foretrække så det ikke koster en bondegård.

  • Aug
    26
    2006
    20:35 - Kasper

    Damn… jeg føler med dig… min har lige smidt udstødningen mindre en to måneder før jeg planlagde at sælge den :-(

  • Aug
    27
    2006
    20:30 - neurox

    Kapper, Det forlyder at det kan betale sig at få lavet bilen LANGT udenfor Århus. Det hjælper dog ikke mig lige nu! 😀

    Netranger, jeg vil straks gå igang med at skære i min kølerhjelm! :-)


Johnny