Me
12. January, 2007

Jeg troede egenligt den var blevet parkeret, men det lader til at jeg alligevel er ved at købe en motorcykel hernede. Det er dog lidt af en opgave, da det tydeligvis ikke er meningen at man skal kunne bevæge sådan nogle køretøjer frit over grænserne. Det her er forhistorien til et sandsynligvis langt og belastende importforløb.

Lad os starte med at få kalorius på bordet: der er tale om en Honda CB1300 motorcykel fra år 2000. Motorstørrelsen er lige under 1.300cc, eller 1.3 liter for folk med bil. Den er importeret fra Japan til Thailand, og har aldrig været i et uheld. Tingesten har iøvrigt kun kørt lige over 5.000km. Mine damer og herrer, mød min potientielt kommende motorcykel:

Den er bredere end den ser ud til ;-)

Den umiddelbare pris hos forhandleren var 150.000 baht. Det er lige et par hundrede over 24.000 kr., og iøvrigt uden thailandsk indregistrering – for det er noget de bruger nede i Bangkok, og absolut ikke her i Chiang Mai. Beslutter jeg mig for at handle motorcyklen, skal den således sendes til Danmark. Jeg har på nuværende tidspunkt ikke den fjerneste ide om hvad det koster, men lad os for eksemplets skyld antage at det sætter mig 5.000 kr. tilbage. Det er naturligvis skibstransport, og det tager flere måneder. Billigt er godt. Jeg har nu betalt 29.000 kr.

Ved ankomst til Danmark, skal jeg betale to girokort. Det ene er 6% told af købspris + transportudgifter, dvs. 6% af 29.000 kr. Det er 1.740 kr. Jeg er ikke helt klar over hvorfor, men det må være løn til toldmedarbejderne. Herefter følger 25% moms af købspris + told, dvs. 25% af de 26.740 kr. Det er 6.685 kr. Det må være en art straf for at importere ting udefra. Ialt bliver det altså 25.000 kr. i indkøb, 5.000 kr. i transport, 1.740 kr. i told og 6.685 kr. i moms – ialt 38.425 kr. Det er prisen, for at få en motorcykel i min garage – uden nummerplader og indregistrering.

Herefter følger så et potientielt langvarende tovtrækker med Told og Skat, eller Skat, eller hvad de kalder sig for tiden. Vi kan nemlig i Danmark pryde os med at have en fuldstændig himmelråbende engangsafgift på førstegangsregistreringer af køretøjer, og jeg skal således betale et estimeret beløb, som iflg. en behjælpelig medarbejder var “70 – 75.000 kr”. Det fungerer iøvrigt sådan at Skat kommer med et indledende estimat, indkræver penge, og først herefter inspicerer selve køretøjet. Herefter kan der følge en refusion, men mit bedste gæt vil være at der bliver tale om endnu en ekstra regning – specielt hvis der ikke tidligere er blevet importeret lignende modeller til landet. Lad os for eksemplets skyld antage at denne magiske, uhåndgribelige straf for at vove at deltage i trafikken med et motorkøretøj, ikke beløber sig til mere end 75.000 kr.

Totalprisen for import af en 6 år gammel motorcykel fra Thailand, hvis indkøbspris er lige omkring 25.000 kr., er altså 113.425 kr. Til sammenligning koster en splinterny Suzuki GSX1250, med stort set samme udseende og specifikationer, cirka det samme i Danmark.

Der er masser af ukendte i det her regnestykke, og risikoen for at fragt og registreringsafgift eksploderer i hovedet af mig, er i høj grad til stede. Det er en fed motorcykel, men er den alt det her værd? Følg med, når jeg har taget den første prøvetur, når cyklen om en lille uge ankommer fra Japan.

[RSS] 2 kommentarer til “mere om motorcykler”

  • Jan
    12
    2007

    Den er fed – men som jeg ser det ville det være lige en tand federe at slippe for problemerne med importen hvis du kan handle en “næsten-magen-til”-cykel ind hjemme i DK – når du engang vender snuden hjemad. Men – fed, det er den! :)

  • Jan
    15
    2007
    20:14 - neurox

    Nogle gange er “næsten” bare ikke rigtig nok. Modellen fåes dog i Tyskland, og hvis fragtomkostningerne er for vanvittige, ender det nok med at jeg henter en syd for grænsen.

    Nu får vi se..


Johnny